Jumaat, 11 November 2011

Telan hidup-hidup

Ha..ha... sambil tulis blog, sambil makan kek pisang wife aku buat..

Dua tiga hari ini aku kerap berborak dengan geng-geng jiran veteran kat depan umah aku ni..mana nya tidak salah sorang jiran sebelah rumah aku ni akan mengadakan kenduri walimatulurus anak perempuan bungsu nya, jadi persiapan tu awal lah maklumlah yang terakhir....(sempat jugak aku meracun otai-otai ni joint basikal dengan aku).

Biasa la aku berborak anak-anak aku mesti sebok punya, macam la aku ni selalu sangat melepak kat luar. Terpekik terlolong memangil aku masuk rumah, yang pasti tujuan mereka sebenarnya nak bermain kat luar rumah. Aku tak berapa gemar time aku sembang anak-anak aku bermain-main tampa pengawasa, maklomla zaman sekarang bukan macam zaman aku kecil-kecil dulu boleh main lepas saja.

Dalam terpekik-terlolog to terperasan au dengan jeritan anak ketiga aku, "kelip-kelip...abang kelip-kelip....tangkap...tangkapppppppppp". Dalam borak-borak boleh pulak aku terhayal sekejap, bukan apa teringat aku masa kecil-kecil ketika aku tinggal dirumah atuk ki dan atuk wan aku. he..he....nostalgia kelip-kelip.

Kelip-kelip/Kunang-kunang

Ni nak cerita ni dikampung aku kelip-keip ni juga dikenali dengan pangilan kunang-kunang, kalau borak-borak dengan member opis aku kekadang terkeluar gak aku perkataan "kunang-kunang" ha terngaga masing-masing kerana tak paham apa benda kunang-kunang tu. Sambung balik....ha..dulu kalau balik mengaji malam-malam takut betul dengan kelip-kelip ni, ye la makcik-makcik aku suka takutkan kami anak-anak buah nya ...ada ke dia kata yang kelip-kelip ni kuku cina mati dari kubur cina(hantu cina la kirakan) mau tak cabut lari. Bila sampai je rumah terus duduk diam, pada mulanya atuk ki dan atuk wan tak perasan tetapi bila satu hari ada sekor keip-kelip masuk rumah dan kami menjerit "kuku cina mati....kuku cina mati"barulah mereka perasan.

Untuk menghilangkan rasa takut kami mereka pun kat "ha mana ada kku cina mati kunang-kunang tu ubat biar terang hati" lagi la rasa ingin tahu tu menjadi soalan "macam mana tu atok?" dengan nada selamba atok aku menjawab "makan la kunang-kunang tu" hu dengan yakin aku tangkap kunag-kunang tu terus telan. "aduh tak boleh telan la atuk" tak leh telan sebab kunang-kunang tu bergerak-gerak dan tekak aku erasa geli lantas "kalau tak leh telan, ambil pisang kat dapur telan sekali dengan pisang-pisang" hu akhirnya berjaya aku telan kunang tu.

Ini lah pertama dan terakhir aku makan benda hidup hidup-hidup. Zaman tu kelip-kelip memang banyak disekitar rumah atukdan nenek, tetapi sekarang nak jumpa seekor pun susah...em..zaman kanak-kanank atuk ki pun dah takde (semoga arwah atok ki dicucuri rahmat). Aku belom pernah cerita kan pekara ini kepada anak-anak aku, nanti lah bila mereka baca post ni baru lah aku cerita tentang zaman kecil aku bersam kelip-kelip. Banyak kesah nya tu.......

Sambung borak......pet..pot..pet...pot..

~sekian~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan