Isnin, 19 September 2011

Rumah Kontena......||

Kontena adalah bekas sementara mengisi barang-barang penguna dengan jumlah yang banyak, dan diangkut dari negara pengilang kepada negara2 pengguna diseluruh negara. Apabila bekas kontena tidak digunakan ianya akan terbiar kosong disekitar pelabuhan atau menunggu semula untuk dileburkan dan diguna semula. Tetapi kini dengan ia telah diguna pakai dengankonsep cara hidup baru sebagai rumah, pejabat atau lain-lain jenis bangunan.mungkin aspek green consruction menjadikan pengunaan kontena terpakai ini menarik. Selai dari itu kontenaini lebih murah dari bahan pembinaan rumah-rumah tradisional (concrete/kayu).

Tetapi sejauhmanakah keserasian kita untuk tinggal didalam sebuah bekas kontena yang telah diubahsuai menjadi persekitaran dalam rumah yang menarik. Disini saya ingin membongkar beberapa persoalan yang akan menjadi tanda tanya.

Sebelum itu blog ini ingin membincangkan terlebih dahulu mengenai konsep/rekaan dan pekara2 yang menarik tentang rumah kontena ini dan contoh2 project diseluruh dunia yang telah berjaya.














Sumber rujukan
- Carigold.com (Rumah Kontena)
- Crazy Cargo: 30 Steel Shipping Container Home Designs



Bersambung!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan