Selasa, 8 November 2011

Anak kepada anak eh....macam mana ek...

Ha..ha... sambil tulis blog, sambil makan kek pisang wife aku buat..

Anak oh anak, "aku kah benar ko kah yang benar". Nampak macam drama je, sebenarnya tak lah begitu. Aku hari ini tersentuh dengan satu ayat yang datang dari bualan orang di sekeliling aku...hi..bukan bergaduh atau kecil hati cuma aku tersentuh bila mereka beborak tentang anak-anak yang dijaga oleh ibu bapa atau mentua. Menjadi tanda tanya dalam hati aku "kenapa mereka yang berkerjaya, berpelajaran tinggi dan suami-istri berkerja sanggup menyerahkan anak-anak kepada kedua ibu bapa untuk dijaga, sedangkan mampu untuk menghantar anak-anak ke nesery atau mengupah pembantu rumah". Lain lah kalau pendapatan cecah hidung lain lah....cerita mungkin boleh di terima. Tapi aku berangapan mugkin orang tua dia orang ada pembantu rumah tu yang kongsi sekali to kalau aku aku pun nak joint sekali-bayar mahal beb.

Penat....hu....jaga budak ni oi.....aku yang category sebagai ayah muda dan ada dirumah pada waktu malam dan hujung minggu pun terasa penat nak melayan kerenah anak-anak (pembuat kek pisang aku lagi la, tu yang kalau aku balik dia membebel kat anak-anak, aku buat lek je...he..he... sayang dia, nak buat macam mana nak bekeluarga katakan), ni kan pula orang tua kita yang memang dah category warga emas.

Aku harap kita sebagai anak-anak yang ada anak faham-faham la....kesian orang tua kita bila la masanya dia orang bedua nak bermanja-maja kalau dok pikir jaga budak-budak je...aku tak sangup ...tua-tua besok kena jaga cucu. Aku kalau tua-tua besok nak abiskan duit KWSP aku gi round the wold kalau tak pun Round se Malaysia pun ok lah, itu pun kalau tak ada penyakit ..he..he...

Posting ini peringatan kepada aku, adik-beradik aku dan anak-anak aku ....ia lah walaupun ini hanya pandangan aku mengenai menghantar anak-anak ke rumah mak bapak kita.

Daripada Umar bin al-Khattab r.a. (dalam sebuah hadis yang panjang), …………kemudian Jibrail bertanya kepada RasululIah saw., "Maka khabarkan kepada ku tentang hari qiamat?". Lalu Nabi saw. menjawab, "Orang yang ditanya tiada lebih mengetahui daripada orang yang bertanya”. Maka Jibrail lalu berkata, "Kalau begitu cuba khabarkan kepada ku tanda-tandanya", maka Nabi saw. menjawab, "Bahawa hamba akan melahirkan tuannya dan engkau melihat orang berjalan tanpa kasut dan orang yang bertelanjang lagi miskin yang hanya mengembala kambing itu berlumba-lumba untuk membuat binaan". H.R. Muslim

Keterangan:

Di antara tanda qiamat ialah, bila hamba melahirkan tuannya. Maksudnya akan banyak bilangan hamba yang kemudiannya akan digauli oleh tuannya dan melahirkan anak. Maka anak ini adalah berpangkat ayahnya, iaitu sebagai tuan kepada ibunya sendiri. Ada juga sebahagian yang memberikan pandangan, bahawa contoh ini alalah merupakan simbolik kepada suasana yang sudah terbalik, di mana hamba menguasai tuan, bukan sebaliknya. Jadi pemikiran manusia sudah terbalik, di mana yang baik dikatakan jahat dan yang sebenarnya jahat dikatakan baik.

Tanda kedua pula bilamana orang yang tidak berkasut, orang miskin yang semestinya ia mendahulukan membeli kasut dari yang lain, tiba-tiba ia telah mendirikan bangunan yang tinggi yang tentunya terpaksa berhutang daripada orang lain. Ada pula yang mentafsirkan bahawa yang dimaksudkan adalah orang yang miskin pada akhir zaman akan menjadi kaya dengan mengejut sehingga yang pada waktu kelmarin masih sahaja tidak berkasut , tiba-tiba pada hari ini ia sudah dapat membuat bangunan yang indah-indah dan sangat mewah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan