Rabu, 21 September 2011

Rumah Kontena......|V

LinkApa itu kontena
Kontena atau peti pengangkutan ialah unit simpanan boleh guna semula yang digunakan untuk mengangkut barangan dan bahan mentah antara kawasan atau negara. Kontena yang dibuat mengikut spesifikasi ISO dirujuk sebagai "kontena ISO" manakala "kontena kiub tinggi" merujuk kepada kontena yang lebih tinggi dari saiz normal. Terdapat lebih kurang 17 juta kontena di dunia dan sebahagian besar perdagangan antarabangsa adalah melalui pengangkutan jarak jauh yang menggunakan kontena.


Sistem pengkontenaan dibangunkan dari reka bentuk satu kiub 8 kaki (2.44 m×2.44 m×2.44 m) yang digunakan oleh tentera Amerika Syarikat yang kemudiannya dipiawaikan kepada panjang 10 kaki (3.05 m), 20 kaki (6.10 m), dan 40 kaki (12.19 m). Terdapat juga reka bentuk yang lebih panjang, tinggi dan lebar yang banyak digunakan di seluruh dunia.
Pelbagai variasi kontena wujud untuk jenis kargo yang berbeza. Kaedah pengangkutan yang tidak menggunakan kontena termasuklah kargo pukal, kargo pukal cerai, dan tangki yang digunakan untuk cecair. Untuk penghantaran udara, ULD (Unit Load Device) yang lebih ringan yang ditetapkan oleh IATA akan digunakan

Perihal

Sebuah kontena biasa mempunyai pintu di belakangnya dan dibuat dari keluli luluhawa yang dibentuk menjadi permukaan yang berombak,. Saiz piawai asalnya ialah 8 kaki (2,438 mm) lebar, 8 kaki (2,438 mm) tinggi dan 20 kaki (6,096 mm) atau 40 kaki (12,192 mm) panjang dan boleh ditindan sehingga tujuh unit dalam satu tindanan.

Unit yang lebih tinggi telah diperkenalkan termasuk unit "kiub tinggi" yang tingginya 9 kaki 6 inci.

Amerika Syarikat sering menggunakan unit yang lebih panjang seperti 48 kaki (14.63) dan 53 kaki (16.15 m). Beberapa negara Eropah kadang-kadang menggunakan unit yang 2 inci lebih lebar pada 8 kaki 2.4 inci (2.5 m) untuk disesuaikan dengan palet piawai Eropah.[3] Kontena buatan Australia iaitu RACE juga lebih lebar untuk disesuaikan dengan palet piawai Australia.

Unit jenis tukar badan (Swap body) yang lebih ringan memiliki lubang kunci seperti kontena biasa, tetapi terdapat kaki boleh lipat di bawahnya untuk memudahkannya dialihkan antara trak tanpa menggunakan kren.

Setiap kontena ditandakan dengan tanda piawai ISO 6346 (kod pemilikan) 4 susunan huruf yang diakhiri dengan huruf U, diikuti dengan 6 nombor dan satu digit semak.

Kapasiti kontena sering dinyatakan dalam "unit bersamaan dua puluh kaki" ("TEU" atau teu), yang bersamaan dengan saiz piawai sebuah kontena 20 kaki (panjang) × 8 kaki (lebar). Sebagai satu unit anggaran, ketinggian kontena tidak diambil kira, contohnya sebuah kontena 20 kaki kiub tinggi yang tingginya 9 kaki 6 inci (2.90 m) dan kontena separuh tinggi yang tingginya 4 kaki 3 inci (1.30 m) juga dikira sebagai satu TEU. Begitu juga dengan kontena 45 kaki panjang yang dikira sebagai 2 TEU walaupun saiznya lebih besar dari 2 TEU. Dua TEU bersamaan dengan "unit bersamaan empat puluh kaki" (FEU)

Kontena juga digunakan untuk membina bangunan dan untuk menyimpan pusat data komputer yang besar.

Jenis

Terdapat beberapa variasi kontena untuk jenis kargo yang berlainan seperti kontena pendingin untuk kargo mudah rosak, tangki untuk cecair, unit buka atas untuk muatan tinggi, dan kontena boleh lipat. Terdapat juga kontena pembawa arang batu, dan "gerabak sampah" (bin-liners) (kontena yang direka untuk mengangkut sampah melalui jalan/landasan keretapi dari bandar ke pusat kitar semula atau tapak buangan dengan efisyen) yang digunakan di Eropah.

Jenis kontena:

  • ISO boleh lipat (Collapsible ISO)
  • Kontena rak rata boleh lipat (flushfolding flat-rack containers) untuk barangan berat, barangan pukal separa siap, dan kargo luar saiz (out of gauge) (lebih besar, lebih lebar, lebih panjang).
  • Kontena tangki gas
  • Kontena penjana
  • Kontena van kering (dry van) kegunaan umum untuk kotak, karton, bekas, guni, bandela, palet dan tong.
  • Kontena palet lebar kiub tinggi (high cube palletwide) untuk palet EURO.
  • Kontena penebat
  • Kontena pendingin untuk barangan mudah rosak
  • Kontena pukal (bulktainers) buka atas untuk mineral pukal dan mesin berat.
  • Kontena buka tepi untuk palet luar saiz.
  • Pelantar atau bantalan untuk tong, dram kabel, kargo luar saiz, mesin, dan balak
  • Kontena lantai beroleng (rolling floor) untuk kargo yang sukar dikendalikan seperti telur, barangan kaca.
  • Kontena tukar badan (swapbody)
  • Kontena tangki untuk cecair pukal dan barangan berbahaya
  • Kontena berudara untuk produk organik yang memerlukan pengudaraan.
Spesifikasi

Jadual di bawah menunjukkan berat dan dimensi empat jenis kontena yang paling banyak digunakan di dunia. Berikut adalah purata berat dan dimensi, terdapat siri pembuatan yang berbeza untuk setiap jenis kontena yang mungkin berbeza dengan saiz dan berat yang sebenar.



Sejarah

Pada tahun 1950 an, Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat mengeluarkan spesifikasi kontena piawai untuk kegunaan tentera dengan ukuran keratan rentas 8 kaki (2.44 m) × 8 kaki (2.44 m) dan panjang 10 kaki (3.05 m). Antara tahun 1968 dan 1970, Pertubuhan Pemiawaian Antarabangsa (ISO) menentukan piawai kontena berdasarkan piawai yang digunakan Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat bagi memastikan kesalingbolehtukaran antara mod pengangkutan yang berbeza di seluruh dunia. Kontena juga dikenali sebagai "Kontena ISO" atas sebab ini.

Sistem global untuk pengangkutan antara mod telah dibangunkan berdasarkan piawai kontena ini dan saiz baru kontena juga direka untuk kegunaan berbeza. Sejak bulan November 2007, kontena 48 kaki (14.63 m) dan 53 kaki (16.15 m) juga digunakan dalam industri pengangkutan antarabangsa. Sehingga April 2008, cuma syarikat perkapalan APL yang mengeluarkan kontena saiz ini.[5] Bagaimanapun, kontena APL mempunyai saiz dan berat yang sedikit berbeza dari piawai biasa kontena 48 kaki (14.63 m) dan 53 kaki (16.15 m) (yang digunakan perkhidmatan keretapi dan trak di Amerika Syarikat).

Info Dari:http://ms.wikipedia.org/wiki/Kontena

Tiada ulasan:

Catat Ulasan