Ahad, 18 September 2011

Rumah Kontena......

Sedang aku duduk2 sambil melayan internet mencari infomasi2 mengeai rumah kontena, aku tertarik dengan sebuah forum ni yang membincangkan mengenai selok-belok rumah kontena baik dan buruknya. Ynag mengkagumkan aku ialah bagaimana mereka menghias dalaman rumah tersebut agar nampak cantik seperti rumah2 yang lain. Dan juga bagaimana system pengudaraan di reka bagi menjadikan ruang dalam rumah sentiasa berada pada suhu persekitaran yang normal tanpa mengunakan tenaga electrik (air-con) Yang tinggi.

Dari info yang aku perolehi melalui rungan forem Cari Golg.com. Kos yang diperlukan untuk membina dan menyelengara rumah jenis ini adalah murah dan cara ini sudah dipraktik kan di negara2 maju yang mana kos memiliki rumah dari bahan binaan adalah terlalu mahal.

Info ini aku ambil dari ruangan cari gold.com post by Megat seri rama 10-08-2011, 09:53 PM.

Objektif

Tujuan thread ini adalah untuk mengujudkan satu wadah perkongsian dan perbincangan tentang penggunaan kontena lusuh sebagai satu alternatif pembinaan tempat tinggal manusia serta binaan kegunaan lain (perniagaan, pejabat, sekolah, dll.)

Kos pemilikan rumah yang meningkat, perubahan gaya hidup di bandar yang tidak menyenangkan (trafik sibuk, jalan bertol, bising, dsb.) memerlukan kita kreatif dalam membina rumah untuk berteduh.

Rumah kontena terkait dengan imej buruk. Sebut saja rumah kontena, ramai yang terbayang ia berupa buruk, panas, dan sebagainya. Dalam fikiran ramai, ia hanya layak untuk orang miskin.

Hi...hi...rasa rugi la pulak belanja beli rumah yang kecil dengan harga ratusan ribu sedang ka aku boleh membina rumah rang hanya beberapa puluh ribu sahaja......hu..hu......rugi2. Bagi aku konsep ini sangat lah idil, kerana dengan desakkan ekonomi di negara kita sekarang harga yang tak tahu bila nak turun naik shaja..... tgk lah beli rumah bertingkat lain2 tuan dah dikena kan belbagai charge penyelengaraan yang aku sendiri tak tahu apa yang mereka nak kan sebenarnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan