Sabtu, 10 September 2011

Aku pengguna...... ke ....atau dijajah.

Aduh...aduh......setiap hari aku dan mereka2 yang senasip dengan aku atau yang macam aku akan berharap agar hari esok tidak menjadi kenyataan kepada mimpi ngeri. Hari demi hari bulan demi bulan dan hingalah ketahun demi tahun....mimpi ngeri ini sering menjadi kenyataan. Aku bukan maksudkan mimpi ngeri tersermpak hantu ke. Tetapi mimpi ngeri yang aku dan kebanyakkan orang takutkan adalah kenaikan harga barang.

Aku ni ketua keluarga dan aku dan istri aku ingin mencorak keluarga aku dengan bercorakkan keluarga yang bersederhana. Tetapi hari2 mendatang ini amatlah sukar bagi keluarga macam aku ni nak meletakkan keluarga ditempat pertama amat lah sukar. Ialah dengan kenaikan harga barang yang sesuka2 hati ......masing2 menuduh dan menuding kearah masing... Beberapa hari lepas rakyat Malaysia dikejutkanlagi dengan cukai perhidmatan prabaya talifon mudah alih...aduh...Bagi aku lah yang mengunakan perhidmatan ini amatlah terasa dihina. Rasanya dah macam tingal dinegara orang pulak rasanya macam ini kot kehidupan semasa negara kita dijajah dulu.

Takkan lah pengguna perhidmatan ini pun nk dikenakan cukai 6% perhidmatan. Talifon sekarang ini dah menjadi satu keperluan kepada semua orang dari yang bapok kaya sampai lah yang miskin. Mana nilai rakyat didahulukan pencapayan diutamakan, kalau asal je boleh kaut untung je......kita cukai. alahai....negaraku bagai kan dijajah bangsa sendiri.
Yang kaya terus kaya yang baru nak merasa hidup jatuh miskin......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan