Ahad, 27 Mac 2016

Menyediakan EM

EM adalah gabungan beneficial micro-organisms yang telah di majukan oleh Professor Teruo Higa di University of the Ryukyu Japan.

Micro n-organisms ini telah menyuburkan tanah, tanaman, air dan kesihatan manusia dengan cara mereputkan bahan bahan organik dalam tanah, menggunakan (fixing) nitrogen diudara dan menjadi makanan (feed) tanaman dan haiwan disamping melindungi nya daripada ancaman penyakit. Micro-organisms tersebut terdiri daripada primary yeast, pro-biotic atau photosynthetic bacteria dan lactic acid bacteria.

EM boleh di beli tetapi agak mahal dan ia boleh dibuat (kultur) sendiri dengan perbelanjaan yang murah.

Di Asia EM telah diproses hingga menjadi 4 jenis EM(EM1, EM2, EM3 & EM4). Ia sangat berkesan bergantung kepada cara penggunaan. Disini aka ditunjukan cara cara membuat sendiri EM.

EM1 mengandungi :-
1. Primary lactic acid bacteria(lactic acid produced in metabolism).
2. Yeast.
3. Photosynthetic bacteria.

Semua bacteria ini berada dalam nisbah yang ideal.

EM2 mengandungi lebih micro-organisms daripada EM1. Terdapat lebih daripada 10 jenis yang terdiri daripada 80 spesis. Micro-organisms ini wujud sebagai satu konsortium. Microbes yang wujud dalam EM2 adalah photosynthetic bacteria,fungi,yeasts atau molds dan sebagainya.
 
EM2 dikultur dalam cecair dengan ph7 dan disimpan pada ph 8.5. Populasi micro-organisms dalam cecair dianggarkan 1 billion cells/gram cecair.
 
EM2 mengandungi 90% bacteria photosynthesis dan bakinya adalah micro-organisms.EM3 dikultur dalam medium cecair dan disimpan pada ph 8.5. Populasi micro-organisms dalam cecair adalah 1 billion cells/gram cecair.
 
EM4 mengandungi 90% lactobacisslus spp. Dan micro-organisms yang menghasilkan lebih lactic acid. EM4 dikultur dalam medium cecair dengan kandungan ph 4.5. Populasi micro-organisms adalah sama seperti diatas. 1 billion cells/gram cecair.
 
Perbezaan diantara EM1, EM2, EM3 & EM4 kandungan micro-organisms dalamnya. Jenis yang terbanyak digunakan di Asia bagi memajukan pertanian dan perikanan adalah EM4.


Bahan bahan yang diguna untuk mengkulturkan EM adalah :-
  •  Sayuran yang dibuang, kekacang.
  •  Kulit buahan saperti papaya, pisang, rambutan sebagainya.
  •  Dedak padi.
  •  Gula merah.
  •  Air basuhan beras.
Cara-cara
  • Masukkan sayuran, kulit buahan dan dedak ke dalam satu bekas(tong). Gaul supaya bercampur dan tutup rapat. Tutup rapat dan biar ia mereput selama seminggu. Bila ditutup pada awalnya bacteria jenis aerobic akan hidup dan memakan sisa sisa tadi dan mengeluarkan bau yang agak busuk. Akibat ditutup rapat bacteria aerobic akan kehabisan bekalan oxygen dan akan mati. Peranan seterusnya akan dimainkan oleh bacteria anerobic yang mampu hidup tanpa oxygen.
  • Lepas 1 minggu tapiskan bahan pepejal yang tinggal dan cecair kekuningan yang di dapati itu adalah EM1.
  • Cecair EM1 dicampur semula dengan sayuran, dan kulit buahan yang lain dan ditutup rapat sekali lagi.Selepas 1 minggu tapis untuk dapatkan cecairnya. Itu adalah EM2.
  • Cecair EM2 dicampur pula dengan dedak, air basuhan beras dan gula merah.
Nisbah campuran adalah saperti berikut
1 litre EM2 : 1 kilo gula merah : 10 litre air
  • Tutup rapat dan biarkan selama 1 minggu. Hasilnya adalah EM3
  • EM3 dibiarkan lagi selama 1 minggu lagi tanpa membuat apa dan hasilnya adalah EM4
Biasa kita akan hantar ke Makmal, setiap Mol ada unsur yg berbeza.

Cth :
Kangkong ada unsur nitrogen
Pisang ada unsur kalium
Ikan ada unsur amino

Sekian terima kasih

Admin
NWH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan